A repülő, amibe 714-szer csapott bele a villám

forrás - index.hu

A repüléstől sokan félnek, annak ellenére, hogy a statisztikák szerint ez a közlekedés legbiztonságosabb módja. Az alaptalan félelmek közül az egyik leggyakoribb, hogy mi lesz, ha a repülőgépbe belecsap a villám. Mi lenne, semmi.

Az utasszállítók ugyan általában igyekeznek kikerülni a viharokat, de ezzel együtt is átlagosan évente egy villámcsapás ér minden gépet.

Ezeknek a nagy részét az utasok szerencsére észre sem veszik, és nagyon-nagyon ritka, hogy a villám komolyabb balesetet okozzon.

Ennek az oka az, hogy a repülő borítása alumíniumból van, ami vezeti az áramot (a modern, kompozit anyagokból épülő gépeknél pedig direkt ezért használnak vezető fémcsíkokat), és ha belecsap a villám, az szépen körbeszalad ezen a felszíni vezető részen, miközben az odabenn tartózkodóknak, az utasoktól a pilótán át a műszerekig, nem esik bántódásuk.

Pontosan ugyanezért vagyunk biztonságban a villámcsapástól autóban ülve is. Ezt a jelenséget fizikaórán Faraday-kalitka néven tanítják egyébként.

Persze nem mindig volt ez így, és jó pár csúnya balesetnek kellett történnie ahhoz, hogy a biztonsági előírások és óvintézkedések elérjék a mai formájukat. Ebben nagy szerepet vállalt a NASA Storm Hazards Research Program nevű kísérletsorozata a nyolcvanas években.

Mivel a védelmi vonalak megerősítéséhez tapasztalatot kellett szerezni arról, mi is történik egy repülővel, ha viharba kerül, kölcsönkértek a légierőtől egy kétüléses F-106 elfogó vadászt, és bezavarták a legdurvább viharokba, a csapkodó villámok közé adatot gyűjteni.

Nyolc év alatt összesen 1496 viharba repült bele a gép, és 714 villámcsapás érte. Ha nem is karcolás nélkül, de épségben úszta meg az összeset a gép is, és a pilóták is .. folytatás

kezdőlap