https://pixabay.com |
VadlibákRepülés közben az elől szálló vadliba felhajtóerőt képez, ami megkönnyíti a mögötte szálló vadliba repülését. A v-alakzatban történő repülés ezáltal sokkal gyorsabb. A madárraj átlagban 71%-kal rövidíti le a repülési időt az egyedhez képest. Amikor egy vadliba eltávolodik a v-alakzattól, azt tapasztalja, hogy nő tömege, ezért arra törekszik, hogy mielőbb visszakerüljön a rajba. A vadlibákhoz hasonlóan azok az emberek érik el gyorsabban céljukat, akik közösséghez tartoznak, szemben azokkal, akik egyedileg, csak saját erejükkel törtetnek a cél felé. Amikor a rajt vezető liba elfárad, lassan visszavonul, és helyét egy másik liba veszi át. Ha az embereknek annyi eszük lenne, mint a vadlibáknak, rájönnének, hogy a siker titka a közös munka, a váltott teherviselés, és az irányítás terhének megosztása. A hátul repülő libák gágogással ösztönzik az elől repülőket az állandó sebességre. A hátul álló emberek hangjának bátorítania kell az előttük állókat. Ellenkező esetben a hang csak „gágogás” marad. Ha egy liba megbetegszik, vagy golyó általi sérülés miatt kénytelen elhagyni a rajt, két liba vele tart, hogy segítsék és megóvják. Mindaddig vele maradnak, amíg a beteg liba fel nem épül, vagy elpusztul. Ekkor újból csatlakoznak a rajhoz. Mi is csak ilyen áldozatvállalással érdemeljük barátainkat, akik szükség esetén vigyáznak ránk. |